B2B Markedsføring

By Erlend Osberg
May 24, 2024
4 minutes reading time
This is some text inside of a div block.

Del 1: B2B Markedsføringens Grunnsteiner

B2B-markedsføring, er en forkortelse for business-to-business-markedsføring, refererer til strategier og aktiviteter som benyttes av selskaper for å fremme og selge produkter eller tjenester til andre bedrifter i stedet for individuelle forbrukere. Verdenen av markedsføring er dessverre mer forvirrende enn den burde være...

For å forenkle dette – trenger man innsikt i hvordan markedsføring fungerer på det fundamentale plan. Markedsføring er ikke bare flotte visuelle elementer og fancy logoer. Markedsføring er den oppfattede verdien til bedriften din før kunden har kjøpt dine tjenester og produkter. Målet er å få kunden til å rekke opp hånden og si "jeg vil lære mer" dette vi kaller et "lead". Dvs det man ser utad på en bedrift og backend, det faktisk bedriften opplever av resultater og omsetning. Det er to hovedfaktorer som skiller et selskap med en effektiv markedsføringsmotor fra et uten. En slik motor innebærer et systematisk oppsett som kontinuerlig genererer leads og en effektiv salgsprosess for å konvertere disse leadsene til kunder. Med en slik tilnærming kan bedriften dynamisk justere sin kapasitet – øke innsatsen når det er mulig, og redusere ved behov – og dermed oppnå bærekraftig vekst. Når man har en slik vekstmotor, blir det langt enklere og mer forutsigbart å investere i markedsføring. Men selv om vi kan bli veldig tekniske når man jobber med vitenskapen i markedsføring, bør man huske på hvme man markedsfører til og for: nemlig mennesker. Og ingen mennesker liker å bli kalt et lead, et salg etc. Derfor er det viktig å ha det tekniske i bakhuet, men først og fremst skrive og resonnere med ekte mennesker. Dette krever empati og ikke kynisk tallknusing.

I all enkelthet kan man si markedsføring handler om å treffe rett person, med rett budskap til rett tid.

Rett person. Rett budskap. Rett tid.

Den fundamentale trakten

I en ideel, perfekt verden så ville en hver tilfeldig person du markedsførte til si JA til dine tjenester hadde man truffet på de 3 tingene, da hadde denne modellen sett mere ut som en sylinder og ikke en trakt. Derimot er trakten en veldig bra mental modell for å måle markedsføringen men også for å visualisere hvordan dette ofte utarter seg i praksis.

Markedstrakt

Stegene kan være ulikt fra bedrift til bedrift, men det fundamentale endrer seg ikke. Noe som ikke har endret seg gjennom tidene er mennesker, derfor handler markedsføring om å orientere seg rundt menneskers behov, og ikke hva jeg som bedrift ønsker å selge. Husk markedet bryr seg ikke om hva du tenker og ønsker. Skal jeg treffe på budskap og produkt så må jeg ta kunden inn i organisasjonen. Ofte skjer dette gjennom kvalitative og kvantitative metoder der jeg lytter til kunden. Det er denne personen som skal betale for mine tjenester. Jeg trenger derfor å høre hans ønsker, tanker og behov. Peter Drucker er kjent for gode sitater, og denne er ingen unntak, som forklarer et viktig poeng, som ofte blir glemt i praksis.

Quote, Peter Drucker

Når vi se på de aller største grunnen til at en bedrift feiler, så er "no market need" på nr 2. Dette sier litt om hvor viktig det er å få kunden inn i organisasjonen, lytte og tilpasse produkt og tjenester etter kundens behov. Utfordringen til mange bedrifter er at man har så mange egne meninger om hvem kunden er, uten at man faktisk intervjuer kunden med stor ydmykhet og empati, og faktisk kvalitativt og kvantitativt absorberer all informasjon kunden kommer med og legger vekk sine egne meninger om hva kunden trenger. Slik får du konkret kundeinnsikt du kan jobbe videre med.

Grunner til at Startups feiler

En reise i B2B Markedsføring

Når jeg startet med markedsføring i B2B gjorde jeg den klassiske tabben, nemlig å begynne å fikse markedsføringen med taktikker. Feilen er at når man er opptatt av taktikker, så tenker man på hva man skal gjøre mot markedet. Det begynner heller motsatt. Vi vet ingenting, men markedet vet alt. Hele målet for bedriften bør være å tilfredsstille kunden.

Time-lag i B2B markedsføring

Det danske selskapet Dreamdata har testet tiden det tar fra kundens kontaktpunkt med din bedrift til et salg og omsetning i et B2B selskap

Marketing Time lag

Det interessante er at man ser at effekten fra markedsføringen tar tid å realisere. Derfor krever B2B markedsføring tålmodighet og det blir enda viktigere å komme igang tidlig. Man må starte, ha høy aktivitet og være tålmodig.

Viktige leksjoner lært tidlig

Innen B2B kan det være ulike sesonger hvor kundene dine kjøper, kanskje de kjøper veldig mye i Desember, kanskje de gjør en stor investering 2. hvert år. Må de vente på at budsjettene er klare? Uansett så er dette nyttig informasjon. Markedsføring kan kun skalere og nå et marked som allerede er der. Derimot kan et hinsides stort kjøp starte med så enkelt som et google søk. Du aner ikke når søket kommer, men viktigst av alt er at bedriften din finnes på den andre siden av dette søket. Google sin jobb er å være en god matchmaker. Fokuset er søkeren, brukeren, jobben er å matche ved å crawle internettets register for å finne det brukeren leter etter. Søkemotoren er tekstbasert, den må tolke en tekst du skriver basert på et problem eller pain du har. Med andre ord den jobber hardt for å finne en match. Dette trenger den god hjelp til. Finnes ikke det gode innholdet, kompetanse og løsningen du sitter inne med, så vil Google levere et dårligere innhold, en dårligere leverandør og en dårligere tjeneste. Det finnes B2B selskaper som henter nesten all omsetning fra innkommende telefoner, dette er hovedsaklig bygget opp kommer gjennom SEO og annonser.

"47% av alle kjøpsprosesser innen B2B starter med et søk"

Hvordan kjøpsmønster og kjøpsbeslutning er forskjelling i B2B fra B2C

I B2C-verdenen henger pengene mer løst, og kjøp skjer ofte spontant. Tenk deg at du har litt ekstra penger på kontoen. Du skroller gjennom Instagram og - bam! - der ser du den perfekte sportsklokken eller den vinterjakken du har drømt om. Impulsen treffer, og før du vet ordet av det, har du klikket på kjøp. Jeg husker en gang jeg selv ble fristet av en annonse for en gourmet kaffemaskin. Det tok meg, tja, omtrent fem minutter fra jeg så annonsen til jeg bestemte meg for å kjøpe den. Det er jo magien med B2C: Det kan gå utrolig raskt fra tanke til handling.

B2B: Den Lange Reisen

Når vi snakker B2B, tar det lengre tid enn B2C. Kjøpene krever vanligvis mye tenking og planlegging. La oss si at du skal investere i et nytt ventilasjonsanlegg til fabrikken. Det er ikke akkurat småpenger vi snakker om her - kanskje en million kroner? Slike beslutninger går vanligvis gjennom flere hender, kanskje tre til fem beslutningstakere. Det er møter, kost/nytte-analyser som strekker seg over måneder. Når alt til slutt er klart, og budsjettet er på plass, begynner man å finne rett leverandør. Det går kanskje gjennom noen samtaler med kollegaer, Google-søk og undersøkelser for å finne rett match.

Timing og Tilnærming

Det er interessant, ikke sant, hvordan den samme personen kan opptre så ulikt i en B2C- og en B2B-situasjon? I B2B er kjøpsvinduet kort - du må fange oppmerksomheten i nøyaktig rett øyeblikk. Men beslutningen - den har kanskje boblet og brygget seg i bakgrunnen i månedsvis. Å forstå denne dynamikken er nøkkelen til å lykkes i begge verdener.

Hold menneskene i sentrum av din strategi. For når alt kommer til alt, er det de som tar beslutningene!

Del 2: Toolbox for Suksess

{{tool-box-component}}

Uunnværlige verktøy og ressurser

Når man velger kanaler for markedsføring, er det viktig å forstå hvor dine potensielle kunder befinner seg og hvordan de foretrekker å motta informasjon. Dette krever mer enn overfladisk kunnskap; det krever en dyptgående forståelse av kundenes atferd, preferanser og behov. Kundeundersøkelser og intervjuer gir verdifull innsikt som kan lede til mer målrettede og effektive markedsføringstiltak.

Når kanalene er valgt, er neste skritt å bestemme hvilke taktikker som skal brukes. Dette kan variere fra innholdsmarkedsføring og SEO til direkte e-postkampanjer og betalte annonser. Valget av taktikk bør styres av den innsikten man har om kundene. For eksempel, hvis forskning viser at målgruppen foretrekker detaljerte tekniske artikler, bør innholdsmarkedsføring med et fokus på dyptgående, informativt innhold prioriteres.

Kundeundersøkelser og intervjuer bør ikke være en engangsaktivitet, men en integrert del av den kontinuerlige markedsføringsstrategien. Dette innebærer regelmessig å samle inn og analysere data for å holde tritt med endringer i markedet og i kundenes atferd. En slik tilnærming sikrer at markedsføringsstrategien forblir relevant og effektiv over tid.

Del 3: Strategi & Plan

Legge ved markedsplanen fra Mark Ritson sitt kurs og forklare de ulike elementene, paraphrase med egne ord.

Hva er verdien av å få en kunde levert til deg?

Vennligst ta et øyeblikk og svar på dette spørsmålet. Fordi hvordan du svarer på det vil gjøre all forskjellen for suksessen til din bedrift.Ser du, de fleste er så opptatt med å jage etter neste avtale, eller sliter med å skaffe noen flere leads, så opptatt med å gjøre det, gjøre det, gjøre det.

Ja, de er så opptatte, men hva har de å vise til for det? Enda viktigere, hva har du å vise til for all den "harde jobbingen" du har gjort? Har du sett andre komme seg foran mens du fortsetter å slite? Føler du at du gjør langt mindre enn du kunne? Ønsker du alltid å måtte streve for å skaffe noen få leads, eller ønsker du et system som leverer en mengde leads etter vilje? Og ønsker du et system for å lukke disse leadsene og levere kunder til deg?

Hvordan en Produksjons-ingeniør uventet oppdaget hvorfor de fleste markedsførings-metoder ikke fungerer og hva man kan gjøre med det

Morbi sed imperdiet in ipsum, adipiscing elit dui lectus. Tellus id scelerisque est ultricies ultricies. Duis est sit sed leo nisl, blandit elit sagittis. Quisque tristique consequat quam sed. Nisl at scelerisque amet nulla purus habitasse.

Image caption goes here

Heading 5

Morbi sed imperdiet in ipsum, adipiscing elit dui lectus. Tellus id scelerisque est ultricies ultricies. Duis est sit sed leo nisl, blandit elit sagittis. Quisque tristique consequat quam sed. Nisl at scelerisque amet nulla purus habitasse.

"Ipsum sit mattis nulla quam nulla. Gravida id gravida ac enim mauris id. Non pellentesque congue eget consectetur turpis. Sapien, dictum molestie sem tempor. Diam elit, orci, tincidunt aenean tempus."

Heading 6

Nunc sed faucibus bibendum feugiat sed interdum. Ipsum egestas condimentum mi massa. In tincidunt pharetra consectetur sed duis facilisis metus. Etiam egestas in nec sed et. Quis lobortis at sit dictum eget nibh tortor commodo cursus.

Del 4: Personlig Perspektiv & innsikt

Vi vil vise deg hvordan du kan forenkle veksten av din bedrift og levere alle kundene du trenger for å gjøre din visjon til virkelighet. Verdenen av markedsføring er dessverre mer forvirrende enn den burde være... inntil nå

Mi tincidunt elit, id quisque ligula ac diam, amet. Vel etiam suspendisse morbi eleifend faucibus eget vestibulum felis. Dictum quis montes, sit sit. Tellus aliquam enim urna, etiam. Mauris posuere vulputate arcu amet, vitae nisi, tellus tincidunt. At feugiat sapien varius id.

Tenk på dette: Hvordan har du blitt solgt til?

Vennligst ta et øyeblikk og svar på dette spørsmålet. Fordi hvordan du svarer på det vil gjøre all forskjellen for suksessen til din bedrift.Ser du, de fleste er så opptatt med å jage etter neste avtale, eller sliter med å skaffe noen flere leads, så opptatt med å gjøre det, gjøre det, gjøre det.

Ja, de er så opptatte, men hva har de å vise til for det? Enda viktigere, hva har du å vise til for all den "harde jobbingen" du har gjort? I minn jobb som innkjøper har jobben min vært å kjøpe. Har du tenkt på det, at det faktisk er noen der ute som kun har en jobb og det er å kjøpe tjenester? Hvordan har du blitt solgt til, som innkjøper. Telefon, mail, facebook ad (aldri direkte),  Linkedin (Aldri direkte) Google søk (veldig mye) (refferals: anbefalinger noen som vet om en leverandør etc)

Hvordan en Produksjons-ingeniør uventet oppdaget hvorfor de fleste markedsførings-metoder ikke fungerer og hva man kan gjøre med det

Morbi sed imperdiet in ipsum, adipiscing elit dui lectus. Tellus id scelerisque est ultricies ultricies. Duis est sit sed leo nisl, blandit elit sagittis. Quisque tristique consequat quam sed. Nisl at scelerisque amet nulla purus habitasse.

Nettbutikk

Å få satt opp en nettbutikk trenger ikke å være komplisert. Med en optimalisert nettbutikk kan man selge enklere enn tradisjonelle kataloger og messer. Nettbutikker er lett skalerbare, og gir tilgang til data innsikt og analyse som kan være verdifullt. Gjennom en enkel samtale, kan vi gå gjennom hva formålet med nettbutikken din er, hva som fungerer i dag, og hva som må forbedres. For å vurdere hvordan du kan oppnå mest mulig suksess med nettbutikken din.

Facebook ads

Facebook-annonsering er en kraftfull og allsidig plattform for digital markedsføring som gir bedrifter muligheten til å målrette sine kampanjer mot spesifikke demografiske grupper basert på faktorer som alder, interesser, atferd og geografisk beliggenhet. En av de største fordelene med Facebook-annonser er plattformens detaljerte målrettingsmuligheter, som tillater annonsører å nå ut til en svært spesifikk målgruppe.

E-post markedsføring

E-postmarkedsføring er en digital markedsføringsstrategi som involverer å sende e-poster til en liste over mottakere med mål om å fremme produkter, tjenester, eller merkevarebygging. Dette er en kostnadseffektiv og svært effektiv måte å kommunisere direkte med kunder og potensielle kunder. E-postmarkedsføring kan brukes til en rekke formål, inkludert å drive salg, øke kundelojaliteten, informere kunder om nye produkter eller tilbud, og bygge langvarige kundeforhold.

Google Ads

Google Ads, tidligere kjent som Google AdWords, er Googles online annonseringsplattform som lar bedrifter vise annonser på Googles søkemotorresultatsider (SERPs) og på andre nettsteder som er en del av Googles Displaynettverk. Google Ads er en betydelig komponent i mange bedrifters digitale markedsføringsstrategier, og tilbyr en rekke verktøy og alternativer for å målrette annonsering mot bestemte publikum, basert på en rekke kriterier.

Tekstforfatter

For den erfarne tekstforfatteren ligger styrken ikke bare i å produsere innhold, men i å forstå industrien de skriver for. Dette innebærer en dyp forståelse av både produktene og tjenestene de markedsfører, samt behovene og smertepunktene til deres målgruppe. En tekstforfatter som effektivt kan kommunisere komplekse industrielle konsepter på en enkel, klar og engasjerende måte, er gull verdt for enhver B2B-virksomhet.

SEO

I en digital tidsalder hvor nesten alle bedriftsbeslutninger starter med et Google-søk, har søkemotoroptimalisering (SEO) blitt en essensiell komponent i B2B markedsføringsstrategier. SEO tilbyr en unik mulighet til å forbedre synligheten og relevansen i et stadig mer konkurransepreget digitalt marked.